SREĆNA NOVA, JIVU

MERRY CHRISTMAS, YIWU


Srbija, Švedska, Nemačka, Francuska, Belgija, Katar 2020.
94 minuta
režija: Mladen Kovačević

Ovo nije film o Kini. Ovo je film o snovima ljudi. Ovo je film o svemu onome od čega nastaje san o Kini.

Divan i očaravajući, ovaj film odmah probija sve barijere i uvodi nas u samo središte intimnog kruga posvećenih proizvođača novogodišnjih ukrasa. Grad Jivu, sakriven senkom ogromnog Šangaja, svake godine u decembru, pred Božić u zapadnom svetu, postaje jedna od najvažnijih tačaka na mapi sveta za uspeh najradosnijeg praznika hrišćana. U tom mestu nastaju serije i serije magičnih, sjajnih, raznobojnih kugli i ukrasa koji ukrašavaju jelke širom sveta. Ovaj film nam otkriva ljudske dodire koji stvaraju taj šareni božićni sjaj. Zadivljujuće osmišljenim dugim kadrovima-scenama Mladen Kovačević nas približava licima i tajnim, ličnim pričama, skrivenim željama, nadama. Upoznaje je nas sa ljudima koji nam postaju bliski, dragi, zanimljivi. Istovremeno, ovo je svedočanstvo i o skokovima u vremenu, o ljudima koji se suočavaju sa svetom iz sopstvenih zamisli o budućnosti u kojem su se nekim čudom stvorili. Posebno vešto sve pojedinačne priče slažu se u živopisnu, dinamičnu kompoziciju stalnih promena i neprestanog otkrivanja. Život uhvaćen diskretnim posmatranjem otkriva se pred nama u svojoj uzbudljivoj punoći i lepoti.

Vrhunski moderni dokumentarac koji zadivljuje prizorima snimljenim za pravi bioskopski doživljaj.


Mladen Kovačević

Rođen 1979. u Loznici, u SFRJ, sada Srbija. Studirao filmsku režiju u Londonu i Kejptaunu. Od početka profesionalne karijere posvetio se radu na dokumentarnim filmovima. Njegovi filmovi su nagrađivani i prikazivani na domaćim, kao i na značajnim evropskim i svetskim festivalima - Visions du Reel, IDFA, Hot Docs, CPH:DOX, FIDMarseille, festival u Roterdamu.

Izabrana filmografija

  • 2020. Srećna Nova, Jivu
  • 2018. 4 godine u 10 minuta
  • 2016. Zid smrti i tako to
  • 2013. Anplagd

<

ŠKOLA NADE

TOIVEIDEN KOULU


Finska, Francuska, Maroko, SAD 2020.
78 minuta
režija: Mohamed El Abudi

Maroko. Nepregledna pustinja. Ljudi koji žive pod šatorima. I jedna kućica kao zrnce peska, ono zrnce koje u školjci postaje biser.

Mohamed El Abudi dolazi u svoj rodni Maroko da bi pratio mladog učitelja koji dolazi u bespuće, među nomade, i tamo pokušava da stvori školu - školu za decu kojoj rođenjem nije namenjeno da uče, već da samo ponove život svojih očeva i majki. Ovo je priča o imenu upisanom iznad vrata kućice u pustinji, imenu koje donosi radost, budi radoznalost, otkriva igru i otvara puteve novih saznanja. Film nas uvodi u fascinantne, surove pejzaže sa ponekim čovekom i detetom dok zajedno nose vekovno breme upisano u knjige zakona predaka. Mohamed El Abudi sjajnim postupkom dokumentariste posmatrača, rafinirano i diskretno, pažljivo, da ne prekine novostvorene tanane niti između učitelja i njegovih đaka, otkriva čitav jedan svet skriven iza tradicije i običaja, iza strogih zakona opstanka. Postepeno i uvek s poštovanjem autor se približava školi, časovima i divnim trenucima školskih odmora, ali i roditeljima i porodici, svakodnevnim, ali i dramatičnim događajima u kojima sve strepnje o opstanku nade postaju strepnje o opstanku zajednice, prirode, planete. Sudari želja i zabrana, igre i obaveza, radosti i brige grade neobičnu sagu upečatljivih prizora i likova i svedoče o dragocenosti stremljenja ka novim znanjima. O stremljinjima koja jedina istinski menjanju svet.

Očaravajući dokumentarac napravljen o školi kao divnoj spasonosnoj oazi.


Mohamed El Abudi

Rodjen 1961. u Maroku. Diplomirao je 1991. godine na grupi za pozorište na Univerzitetu u Fesu. Master diplomu stekao je 1997. na Bond univerzitetu u Australiji iz oblasti filma i televizije. Živi i radi u Finskoj. Finska televizija YLE 2006. godine ga je proglasila za najboljeg i najiskusnijeg režisera u sferi dokumentarnog filma. Snimio je više od 30 kratkih dokumentarnih filmova prikazivanih na Prix Evropa i drugim festivalima. Svoj prvi dugometrazni dokumentarni film snimio je 2012. godine. Film je imao premijeru na festivalu u Lokarnu gde je i nagrađen. Godine 2013. dobio je najvišu finsku državnu nagradu za vrhunski kvalitet rada u oblasti filma.

Izabrana filmografija

  • 2020. Škola nade
  • 2012. Svadbeni ples

KUĆA FILMSKOG AUTORA

THE FILMMAKER’S HOUSE


Velika Britanija 2020.
75 minuta
režija: Mark Isaks

“Kuća filmskog autora” je maestralni rad jednog od najznačajnijih dokumentarističkih autora Velike Britanije, nastao kao suočavanje sa prostorom sa kojim smo svi trajno i višestruko povezani, a o njemu najčešće razmišljamo kao o skupu zidova i stvari.

Šta čini kuću u kojoj živimo? Mark Isaks predstavlja sopstvenu kuću pre svega kao mesto u kojem stanuju filmske ideje i filmovi. I upravo jedan takav film nastaje pred nama i upoznaje nas sa neobičnim ljudima koji dolaze sa različitih strana i grada i sveta, dolaze u različita vremena, upadaju najavljeno i nenajavljeno, stvarajući zajedno dešavanja u kojima imaju različite uloge. Sva ta dešavanja postepeno se razvijaju - od jednostavnih svakodnevnih situacija do neočekivanih, a svako donosi neki iznenađujući spoj ili dramatični obrt. Svakodnevica pred nama naizmenično postaje neverovatni film i nadrealna predstava. Kako sjajno dokumentovana nepredvidivost života! Filmovi Marka Isaksa su zadivljujući upravo kada autor dopušta harizmatičnim osobama da pred njegovom kamerom, koja učestvuje u svemu, prividno sami stvaraju sopstvene priče. Iza tog privida, autor diskretnim direkcijama pažljivo usmerava i vodi tok filma, podstičući i ohrabrujući svoje junake. Oni su deo njegove kuće i njegove svakodnevice, on i kamera postaju snoliki deo njihovih egzistencija.

Ovaj film je manifest moći dokumentarnog filma da u jednostavnim prizorima realnosti kreira zadivljujuće bioskopske priče.


Mark Isaks

Rođen je 1967. u Londonu. Studirao je na Univerzitetu u Istočnom Londonu (University of East London). Započeo je karijeru na dokumentarnim filmovima za Channel 4 i BBC prvo kao asistent na nekim od najhvaljenijih programa. Na istim kanalima je ubrzo počeo i da režira. Od 2001. snimio je više od 10 kreativnih dokumentaraca za BBC i Channel 4. Njegovi filmovi su osvojili nagrade BAFTA, Grirson i Royal Television Society, kao i brojne nagrade međunarodnih filmskih festivala. Godine 2008. za svoj dokumentarni rad dobio je počasni doktorat Univerziteta u istočnom Londonu. Imao je retrospektive u Francuskoj, Izraelu i Velikoj Britaniji. Britanska kuća Second Run koja izdaje nagrađivane autorske filmove objavila je njegova kompletna filmska dela. Nedavno je imenovan za vanrednog profesora za vođenje master studija etnografskog i dokumentarnog filma na Univerzitetskom koledžu u Londonu. Njegovi radovi su uvršteni u brojne knjige o dokumentarnom filmu i izučavaju se na različitim akademskim studijama.

Izabrana filmografija

  • 2020. KUĆA FILMSKOG AUTORA
  • 2012. PUT: PRIČA O ŽIVOTU I SMRTI
  • 2011. IZVAN SUDA
  • 2009. MUŠKARCI SITIJA
  • 2007. SVE SE BELI U BARKINGU
  • 2006. FILIP I NJEGOVIH SEDAM ŽENA
  • 2005. MOJ PRINC ĆE DOĆI JEDNOG DANA
  • 2003. KALE: POSLEDNJA GRANICA
  • 2002. PUTNICI
  • 2001. KRADLJIVCI
  • 2001. LIFT

ČOVEK KOJI SLIKA KAPI VODE

L'HOMME QUI PEINT DES GOUTTES D'EAU


Francuska, Južna Koreja 2021.
79 minuta
režija: Oan Kim i Brižit Bujo

Vrhunski dokumentaristički rad koji se po stilu svrstava uz filmove nekih od najznačajnijih francuskih autora.

Ovo je priča koja nas uvodi u tamne unutrašnje prostore čoveka raspetog između Koreje i Francuske, u prostore jedne lične istorije neraskidivo spletene sa istorijom jednog naroda, u prostore boja, slika i slikanja, u nemerljivi prostor između slikara i fluidne površine platna, u prostore umnoženog mikrokosmosa nebrojenih kapljica. Ovo je uzbudljivo lično traganje i rafinirani esej o umetnosti i umetniku. Oan Kim, zajedno sa Brižit Bujo, priča priču o svom ocu, jednom od najznačajnijih savremenih umetnika Južne Koreje. Ovo je priča o dilemama i tajnama sa kojima se suočava sin pokušavajući da napravi studiju o ocu, studiju u kojoj se prepliću sjajni kadrovi uvek neobično zamišljenog oca sa kadrovima njegovog rada. Taj tako precizno uhvaćen meditativni mir ispunjen je dodatnim tokovima koji unose snolike fragmente drame i nemira. Zajedno, autori kreiraju film kao savršeno konstruisanu slagalicu gde će poslednji, najmanji komadić dati konačni smisao čitavoj priči. U muzički preciznom ritmu, u laganom proticanju, autori grade pravu bioskopsku napetost koja gledaoce drži prikovane od početka do kraja filma.

Ovo je film o tajni sakrivenoj u dubini jednog rastrzanog bića koje se pretvorilo u harizmatičnog umetnika da bi svetu moglo da svedoči o lepoti koja se uzdiže iznad tamnog ambisa.


Brižit Bujo

Filmska autorka, fotograf i scenograf. Studirala je vizuelne umetnosti na Nacionalnoj školi likovnih umetnosti (Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts) u Dižonu, na odseku za audiovizuelnu sliku. Bila je suosnivač grupe La Bouillot Le Morand za dizajniranje umetničkih instalacija koje uključuju fotografiju, video i zvuk. Predavala je na Nacionalnoj školi likovnih umetnosti (Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts) u Parizu i na École normale supérieure Paris-Saclay (ENS Cachan) na odseku za sliku. Bila je suosnivač Le Potager, dizajn studija koji okuplja režisere, fotografe i grafičke dizajnere radi razvoja projekata koji kombinuju fotografiju i video u scenografske svrhe. Učestvuje u radu Groupe Ouest (Film Lab) za fotografiju, scenografiju i kratke dokumentarne filmove od osnivanja 2004. godine.

Oan Kim

Rođen 1974. u Parizu. On je režiser, fotograf i muzičar. Studirao je video i fotografiju na Nacionalnoj školi likovnih umetnosti u Parizu (Ecole nationale superieure des Beaux-Arts), a muzičku kompoziciju na Pariskom nacionalnom konzervatorijumu (Conservatoire National Superieur de Musique et de Danse de Paris). Njegov rediteljski rad je u rasponu od video art instalacija do institucionalnih filmova i muzičkih spotova. Sa dvadeset samostalnih izložbi i brojnim grupnim izložbama širom sveta, bavio se temama bliskim tradicionalnom dokumentarcu, kao i formalnim i konceptualnim eksperimentima bliskim vizuelnim umetnostima. Suosnivač je fotografske agencije M.I.O.P, osnovane 2005.


Zajednička izabrana filmografija

  • 2021. Čovek koji slika kapi vode

VIŠE OD 100

100UP


Holandija, Belgija, Norveška 2020.
92 minuta
režija: Hedi Honigman

Jedna od najznačajnijih svetskih autorki odlučila se za neverovatan, nesvakidašnji poduhvat i svojim elegantnim postupkom napravila je jedinstven film.

Hedi Honigman je dokumentarista koji ruši neprobojne zidove svojom toplom, pažljivo odmerenom i posvećenom komunikacijom sa osobama koje snima. Ovoga puta neizmerno hrabro je odlučila da zabeleži ljude koji su već ušli u drugi vek svog života. Suprotno od uzgrednih vesti da je neko do tad anoniman ili neko slavan proslavio svoj stoti rođendan, ovaj sjajni film nas direktno suočava sa zadivljujućim osobama punim strasti, duha i života. Ovo je jedinstveni dokument o aktivnom životu ljudi na početku svog drugog veka, dragocen jer nam otkriva osobe za koje smo do sada znali da postoje, ali, kao u legendama, retki su oni koji su mogli da ih sretnu. Hedi Honigman maestralno uvodi gledaoce u aktivne živote svojih očaravjućih junaka koji ne prestaju da nas zadivljuju - od žene koja je kao devojčica zbunjeno gledala pred sobom jedno od najvećih zala u istoriji, do čoveka koji strasno traga za odgovorom koji će promeniti sudbinu čovečanstva. Nevrovatna bubnjarka, seksolog, filozof, doktor, likovi koji svojom vitalnošću daju ovom filmu divan, uzbudljivi unutrašnji ritam.

Dragoceni dokumentarac koji za nas otkriva dubine ljudskog iskustva i mudrosti..


Hedi Honigman

Rođena je u Limi, u Peruu 1951. godine. Studirala je biologiju i književnost na Univerzitetu u Limi. Godine 1973. napušta Peru, putuje po Meksiku, Izraelu, Španiji i Francuskoj, a u Italiji studira film na „Centro Sperimentale di Cinematografia“ u Rimu. Od 1978. godine živi i radi u Amsterdamu, u Holandiji. Hedi Honigman se smatra jednim od najznačajnih dokumentarista sveta. Njeni filmovi, kratki i dugometražni (i igrani i dokumentarni), putovali su svuda, dobijali glavne nagrade i prikazivani na velikim retrospektivama, kao što su bile u Torontu, u Muzeju moderne umetnosti u Njujorku, u Parizu, Berlinu, Lisabonu, Mineapolisu, Barseloni, Madridu, Valensiji, Ontariju, Utrehtu, Gracu, Čikagu i Berkliju, između ostalih. Dobila je više nagrada za svoj celokupni rad, kao što su: nagrada „Living Legend“ na festivalu IDFA u Amsterdamu 2013. godine, nagrada za izuzetno postignuće na festivalu „Hot Docs” u Torontu, u Kanadi 2007. godine, nagrada za doprinos filmskom stvaralaštvu u oblasti dokumentarizma na Filmskom festivalu u Solunu, u Grčkoj 2004. godine i nagrada Nacionalnog fonda Holandije za filmove o kulturi namenjene televiziji 2003. godine.

Izabrana filmografija

  • 2020. VIŠE OD 100
  • 2018. PRIJATELJ
  • 2014. PUT OKO SVETA ZA 50 KONCERATA
  • 2008. ZABORAV
  • 2006. ZAUVEK
  • 2004. PRIVATNO
  • 2003. DAJ MI RUKU
  • 2001. DOBAR MUŽ, DRAGI SIN
  • 1999. LUDO
  • 1998. DVA MINUTA TIŠINE, MOLIM
  • 1998. PODZEMNI ORKESTAR
  • 1996. O AMOR NATURAL
  • 1995. DO VIĐENJA
  • 1992. METAL I MELANHOLIJA

SVETI OTAC

HOLY FATHER


Rumunija 2020.
85 minuta
režija: Andrei Daskalesku

Ovo je ekskluzivni film putovanja u potrazi za odgovorima sakrivenim duboko u ćutanju i zaboravu.

Andrei Daskalesku suočen je sa situacijom koja najavljuje veliku, važnu promenu u njegovom životu. Licem u lice sa zabrinutom suprugom, nespreman da direktno izrazi sopstveno stanje i emocije, uzima kameru kojom barata uspešnije nego rečima i odlučno i hrabro preduzima sjajan dokumentaristički poduhvat. Svojim filmskim veštinama pokušava da probije nevidljive zidove između sadašnjosti, prošlosti i budućnosti i kreće da se sretne sa ocem koji se odrekao sveta i u tom odricanju otišao od njega. Putovanje nas vodi u prostore duboke posvećenosti, na Svetu goru i suočava sa davno zakopanim tajnama i sukobima. Tu započinje neobično druženje oca, monaha raspetog između svojih dužnosti i porodične istorije, i sina, sa kamerom koja mu pomaže da vidi i razume i sopstvenog oca i sav ostali svet. Ovo je dirljivo filmsko traganje za ocem, ali i za tim šta u stvari znači biti otac i, najzad, za tim kako da neko to stvarno postane. Ovo je dramatično traganje za pomirenjem i priča o pravoj hrabrosti budućih roditelja spremnih da se suoče sa nasleđem koje treba da predaju detetu.

Film koji vas podjednako očarava toplinom i intimnošću, kao i zadivljujućim dokumentovanjem duboke potrebe za stvaranjem unutrašnjeg prostora za novi život koji dolazi.


Andrei Daskalesku

Rođen 1984. u Pjatra Njamcu, Rumunija. Studirao multimedije i montažu zvuka na Nacionalnom univerzitetu za pozorište i film “J. L. Karađiale” (Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale”) u Bukureštu. Sarađivao u sektoru montaže sa jednim od najpoznatijih američkih montažera, Volterom Marčom, na filmu Frensisa Forda Kopole “Mladost bez mladosti”. Osnovao je svoju producentsku kuću Filmlab 2007. godine. Radi kao režiser, snimatelj i montažer dokumentarnih filmova.Njegovi dugometražni dokumentarci bili su u selekcijama i osvojili prestižne nagrade na nekim od najznačajnijih festivala (IDFA, Sarajevo, Krakov, DOC Lisboa, DOC Aviv). Četiri puta je bio nominovan, a 2018. je i osvojio Gopo nagradu, rumunski Oskar, za najbolji dokumentarni film.

Izabrana filmografija

  • 2020. SVETI OTAC
  • 2016. PLANETA PETRILA
  • 2007. KONSTANTIN I ELENA

PREDSEDNIK

PRESIDENT


Danska, SAD, Norveška, Zimbabve 2021.
115 minuta
režija: Kamila Nilson

Briljantni film nagrađen na festivalu u Sandensu kao najbolji sinema-verite dokumentarac, napravljen stilom koji ga direktno svrstava uz legendarni “Primary”, ostvarenje koje je promenilo istoriju filma i svet.

Kamila Nilson je vrhunski autor, ne samo po svom izuzetnom talentu, po dokumentarističkom obrazovanju koje je stekla na samim izvorima revolucionarnog američkog pokreta “direct cinema”, po vrhunskom stilu istinskog filmskog majstora, po sposobnosti da u mnoštvu događanja i likova savršeno precizno dotakne samu suštinu, već i po izuzetnoj hrabrosti, požrtvovanosti i posvećenosti. Kada je završavala snimanje svog prethodnog filma “Demokrate” u drastično kontrolisanim uslovima cenzure, pritisaka i kontrole, da bi napravila film postala je deo progonjene grupe i gotovo da je morala da pobegne pred zastrašujućim pretnjama. Konačno, film je bio zabranjen za prikazivanje. Zemlja dešavanja Zimbabve. Ipak, kada je najavljena nova faza borbe protiv diktature taj neodoljivi dokumentaristički izazov ponovo je doveo dansku autorku na afričko tle, u samo središte neverovatno uzbudljive, dramatične i opasne avanture demokratije – na predsedničke izbore. Kamila Nilson nas uvodi direktno u sva dešavanja, prati sve važne faze dešavanja, prati kako se stvara i raste nada kao divna energija koja obuzima učesnike. Prati dramatične okršaje u kojima i filmska ekipa učestvuje u maniru ratnih reportera. Učestvuje u mračnim trenucima krize. I najviše od svega u pronalaženju snage.

Film koji se gleda bez daha kao sjajna priča o surovom sudaru drastične diktature i vrhunskih ideala demokratije.


Kamila Nilson

Rođena je u Horsholmu u Danskoj 1970. godine. Diplomirala je antropologiju na Univerzitetu u Kopenhagenu, a zvanje mastera vizuelne antropologije stekla je na Univerzitetu u Njujorku gde je studirala dokumentarni film i vizuelnu antropologiju od 1997-2000. na odseku za antropologiju i na Školi umetnosti Tiš, a mentor joj je bio legendarni Albert Mejzels. Radila je kao producent i medijski konsultant za UNICEF i UNESKO. Posebno se bavila produkcijom različitih projekata vezanih za prava dece. Sarađivala je sa izraelskom video umetnicom Jael Bartana na trilogiji “I Evropa će biti zapanjena”, na finalnom filmu “Ubistvo” (“Zamach”) prikazanom na Bijenalu u Veneciji i festival u Berlinu 2011. Sa filmom “Demokrate” bila je na više od 90 festivala širom sveta i osvojila brojne nagrade.

Izabrana filmografija

  • 2021. PREDSEDNIK
  • 2014. DEMOKRATE
  • 2009. BOMBAJ U PREKIDU, sa Frederikom Jakobijem

KROĆENJE

მოთვინიერება


Gruzija, Švajcarska, Nemačka 2021.
79 minuta
režija: Salome Džaši

Film koji je na poseban način obeležio festivale u Sandensu i Berlinu kao poetski krik za spas prirode i planete.

Sniman u ruralnim prostorima Gruzije, ovaj film je uzburkani amalgam surove realnosti i nadrealnih prizora, snolikih slika koje u sebi nose najdublje predstave simbolike kolektivno nesvesnog. Film je neverovatna saga o životu drveća koje mnogi niti uvažavaju niti vide kao živa stvorenja. Ovo je saga o kroćenju same suštine prirode, o zapanjujućem poduhvatu nastalom iz bizarne potrebe ljudi od moći i novca, o poduhvatu koji nanosi intenzivnu patnju i tugu. Iskorenjivanje u osnovnom značenju te reči da bi se zadovoljila izopačena ideja preseljenja stogodišnjih stabala iz njihovog prirodnog okruženja šuma i sela u novostvoreni park, šumarak, u pripitomljenu baštu drveća, kao u zbirku leptira probodenih čiodama. Pred našim očima realnost se pretvaru u legende o ukletoj zemlji, u bajku o začaranoj šumi, u priče o skrivenom moćnom divu koji pomera svet. Zapanjujući prizori nikad viđeni u realnosti u takvom obimu već samo u intenzivnim snovima, pogađaju nas svojim prisustvom u svetu koji smo dozvolili da postoji predajući moć u ruke onima koji ništa ne razumeju o prirodi i živom svetu. Izuzetna tananost percepcije i sjajni umetnički talenat autorke poetizuju ovu priču koja ostaje u nama kao bolna oda našoj sabraći u životu i našim nemim zaštitnicima.

Salome Džaši svoj film pretvara u glas drveća cele planete.


Salome Džaši

Rođena u Tbilisiju, Gruzija 1981. Studirala novinarstvo i nekoliko godina radila kao reporter. Studirala dokumentarni film na Rojal Halovej fakultetu Londonskog univerziteta (Royal Holloway, University of London). Osnovala je dve producentske kuće - Sakdoc Film i Microcosmos - koje obe proizvode filmove visoke umetničke vrednosti.

Izabrana filmografija

  • 2021. KROĆENJE
  • 2016. PRIVLAČNOST ZALASKA
  • 2011. BAKMARO