PRINC I DIBUK

THE PRINCE AND THE DYBBUK


Poljska, Nemačka 2017.
82 minuta
Režija: Elvira Nivera i Pjotr Rosolovski

Najbolji u selekciji filmova o filmu Venecijanskog festivala 2017. Priča o zapanjujućoj misteriji koja postaje sve složenija i neočekivanija kako se odvija pred nama.

Ko je bio režiser i holivudski producent Mihal Vašinski koji je radio s najvećim filmskim zvezdama svog vremena kao što su Sofija Loren, Klauduja Kardinale, Orson Vels? Režiseri Elvira Nivera i Pjotr Rosolovski nas vode na uzbudljivo filmsko putovanje kroz život čoveka koji je bio poznat mnogima, a čije su tajne bile tako duboko sakrivene da ga zapravo niko nije zaista poznavao. Princ Vašinski je kroz burne i dramatične godine sopstvene i svetske istorije ispisivao svoju životnu priču kao da je režirao najfantastičniji film.

Vrhunski moderni dokumentarac izuzetno složene strukture u kom se prepliću fascinantni arhivski snimci sa snimcima potrage, svedoka i prostora. Rediteljski par Nivera Rosolovski stvaraju uzbudljivi triler, ali podjednako i neobičnu istoriju istoriju XX veka u Evropi, od mračnog vremena uspona nacizma do fantastičnih holivudskih spektakla. U tim uzburkanim vremenima, iza velikih dramatičnih događaja, oni maestralno ocrtavaju skriveni lik Princa Vašinskog zadirući duboko u slojeve vremena, imaginarnog i iracionalnog.

http://prince-dybbuk.com/


Elvira Nivera

Živi i radi u Berlinu. Njen prethodni dugometražni dokumentarni film „Domino efekat“ je prikazan širom sveta na više od 50 festivala i osvojio mnoge nagrade među kojima su „Zlatna golubica“ na internacionalnom filmskom festivalu DOK Lajpcig 2014 i „Zlatni rog“ za najbolji film u okviru internacionalne selekcije na filmskom festivalu u Krakovu, a distribuiran je u okviru art haus bioskopa o Nemačkoj, Poljskoj i Švajcarskoj.

Izabrana filmografija

  • PRINC I DIBUK (The Prince and the Dybbuk), 2017.
  • DOMINO EFEKAT (The Domino Effect), 2014.
  • BUGARSKE PRIČE (Bulgarian Stories), 2007.

Pjotr Rosolovski

Završio filmsku školu u Katovicama i dobio stipendiju Akademije Umetnosti i Medija u Kelnu. Koautor je „Zeca na berlinski način“ (Rabbit à la Berlin) koji je nominovan za Oskara za kratki dokumentarni film i koreditelj dokumentarnog filma „Domino efekat“ sa Elvirom Niverom. Radio je kao direktor fotografije na mnogim nagrađivanim dugometražnim i kratkim filmovima među kojima je i „Na liniji“ (On the Line) koji je režirao Reto Kafi (Reto Caffi), a koji je nominovan za Oskara za kratki igrani film.

Izabrana filmografija

  • PRINC I DIBUK (The Prince and the Dybbuk), 2017.
  • DOMINO EFEKAT (The Domino Effect), 2014.
  • UMETNOST NESTAJANJA (The Art of Disappearing), 2013.

DECA UČITELJICE KIT

DE KINDEREN VAN JUF KIET


Holandija 2016.
115 minuta
Režija: Petra Lataster Čiš i Peter Lataster

Dobitnik godišnje nagrade Holandske filmske akademije kao najbolji dugometražni dokumentarac 2017. godine.

Ova dirljiva filmska priča, bez intervjua i naratora, uvodi nas u uzburkani svet malih, neodoljivih, harizmatičnih heroja koji su upravo stigli u jedno malo mesto u Holandiji i ušli u učionicu jedne obične osnovne škole. Za njih je to sve novo i zbunjujuće, oni su neprilagođeni, preosetljivi i uplašeni. Ali kao i sva deca, i oni su i nemirni, i nevaljali, i neukrotivi, i njihova maestralna učiteljica Kit svojim zadivljujućim veštinama vrsnog pedagoga od prvog trenutka započinje veliku bitku. Bitku u kojoj su pored učenja i znanja uzajamno poštovanje i dostojanstvo vrhunski ciljevi.

Diskretno sniman u nivou deteta tokom perioda od godinu dana ovaj film je priča o radosti i iskustvima koja menjaju decu i oblikuju njihov svet. Iskusni par dokumentarista Petra Lataster Čiš i Peter Lataster savršeno izabranim učesnicima, sjajno uhvaćenim trenucima i s punim osećanjem za emocije koje se razvijaju pred toplim i prodirućim pogledom njihove kamere, stvaraju dirljive sekvence školskih dana i diskretno grade tok jedne školske godine. Oni stvaraju briljantnu vizuelnu studiju o učenju i sazrevanju i o važnosti i značaju onih koji spremaju društvo budućnosti.

„Masterklas iz dokumentarnog filma... Divan, uzbudljiv film u slavu života“ kako piše u članku časopisa „The Hollywood Reporter”.

http://dekinderenvanjufkiet.nl/en/


Petra Lataster Čiš i Peter Lataster

Petra Lataster Čiš je filmski stvaralac, pisac i profesor. Odrasla je u Istočnoj Nemačkoj. Studirala je dramaturgiju i filmologiju. Godine 1981. se preselila u Holandiju. Zajedno sa svojim parom, Peterom Latasterom, režira dokumentarne filmove, kratkometražne filmove i filmove o plesu od 1989.

Peter Lataster je direktor fotografije i reditelj. Odrastao je u Amsterdamu.

Godine 2012, Latasteri su bili filmski stvaraoci u fokusu Holandskog Instituta za film. Mnogi njihovi filmovi su nagrađivani, kako u Holandiji, tako i širom sveta.

Izabrana filmografija

  • DECA UČITELJICE KIT (Miss Kiet's Children), 2016.
  • POTREBA ZA PLESOM (The Need to Dance), 2014.
  • BUDNI U RUŽNOM SNU (Awake in a Bad Dream), 2013.
  • MI (We), 2012.
  • ŽEROM, ŽEROM (Jerome Jerome), 2011.
  • NE BEZ TEBE (Not Without You), 2010.
  • STVARI KOJE NE RAZUMETE (The Things You Don’t Understand), 2010.

NASLANJANJE NA VETAR – ENDI GOLDSVORTI

LEANING INTO THE WIND – ANDY GOLDSWORTHY


Velika Britanija, Nemačka, 2018.
93 minuta
Režija: Tomas Ridelšajmer

Dva velika umetnika – vajar koji oblikuje prirodu i stvara nadrealne prizore realnosti, Endi Goldsvorti, i filmski autor koji slika kamerom, Tomas Ridelšajmer, sreću se ponovo posle šesnaest godina. I ponovo zajedno, kao u velikom filmu „Reke, plime i oseke – Endi Goldsvorti oblikuje vreme“ poetizuju prirodu i stvaraju fascinantni rad o dubokom smislu umetnosti.

Od urbanih prostora Edinburga i Londona do predela na jugu Francuske i Nove Engleske, nižu se pejsaži koje vajar Goldsvorti pretvara u vrhunska dela lend-arta, a kamera u maestralno estetizovane kadrove filma. Ali koliko je „Naslanjanje na vetar“ priča o stvaranju, umetnosti i umetničkim postupcima, podjednako je, ako ne i više, priča o odnosu čoveka i prirode. I tu tek počinje prava iskonska saga o velikoj ljubavi strasnog borca za prirodu, ekološkog aktiviste Goldsvortija koji dodiruje svaki kamen, svaku travku, laticu, granu, svaku kap vode kao drago biće i u njemu prepoznaje unutrašnje pulsiranje koje prožima planetu. A ti dodiri, u eksploziji boja i neočekivanosti oblika, stvaraju prirodu u kojoj čovek i prostor postaju jedno.

Ridelšajmerov prefinjeni filmski postupak polazi od zadivljujuće materijalnosti, ali pre svega u svakom dešavanju pokušava da otkrije ideje koje pokreću umetnika i kako se pred nama pretvaraju u začuđujuće forme koje prožimaju ritmovi prirode.

http://www.leaningintothewind.com/


Tomas Ridelšajmer

On je filmski stvaralac, snimatelj i fotograf. Studirao Akademiju za film i televiziju u Minhenu. Od 1986. nezavisni autor, režiser i snimatelj u Nemačkoj i u inostranstvu (Somalija, Tanzanija, Južna Afrika, Novi Zeland, Letonija, Rusija, Tibet, Nepal, Japan, Kanada, Škotska). Svojim uspešnim filmom „Reke i plime“ o lendartisti Endiju Goldsvordiju stekao je internacionalnu reputaciju i specijalizovao se za filmove o umetnosti. U svojim filmovima režira, snima i montira. Član je Nemačke i Evropske filmske akademije i parttajm profesor u jednoj nemačkoj filmskoj školi.

Izabrana filmografija

  • NASLANJANJE NA VETAR – ENDI GOLDSVORTI (Leaning Into the Wind – Andy Goldsworthy), 2017.
  • ZEMLJA DIŠE (Breathing Earth), 2012.
  • DODIRNI ZVUK (Touch the Sound), 2004.
  • REKE I PLIME – ENDI GOLDSVORTI RADI SA VREMENOM (Rivers and Tides: Andy Goldsworthy Working with Time), 2001.

LAVEŽ PASA U DALJINI

THE DISTANT BARKING OF DOGS


Danska, Švedska, Finska 2017.
90 minuta
Režija: Simon Lereng Vilmont

„Lavež pasa u daljini” je svoj blistavi pohod na festivale i nagrade započeo na najvećem festivalu dokumentarnog filma IDFA u Amsterdamu gde je pobedio kao najbolji prvi rad.

Ovo je film koji nastavlja divnu autorsku nit započetu nezaboravnim poetskim ostvarenjem „Ivanovo detinjstvo” o dečaku i ratu, jednog od najvećih filmskih umetnika Andreja Tarkovskog. Prostor je skoro isti, sada Ukrajina, a ovoga puta je vreme sadašnje i junak priče zove se Oleg. On ima deset godina i radi ono što rade svi dečaci na svetu njegovih godina – igra se, ide u školu i najviše od svega voli da tumara i otkriva svet oko sebe. Taj njegov svet počinje od dvorišta i ulice i širi se neograničeno preko livada, šumaraka, duž obale reke. I u tom svetu lepote i tajni najvažnija mesta imaju njegov brat, drug i baka velikog srca. Ali podjednako važan postaje i tamni obris nevidljive, a dramatično prisutne i opasne ratne buke koja ispunjava malo, sve praznije selo. Trenuci u kojima se sve pretvara u strah, a film još više postaje dirljiva poetska antiratna priča o malima i nezaštićenima u vihoru velikih događaja.

Simon Lereng Vilmont diskretno, hrabro i požrtvovano prati malog junaka u različitim svakodnevnim situacijama kreirajući izuzetno ubedljivo sudare bezbrižnosti detinstva i surovih pretnji rata. Kamera nije samo distancirani posmatrač, već uvek saučesnik i u dozvoljenim i u tajnim dečačkim poduhvatima. Istinski veliki podvig mladog dokumentariste koji probija jezičke i kulturne barijere i jezikom filmskih slika stvara delo univerzalnih vrednosti.

http://www.finalcutforreal.dk/distant-barking-of-dogs


Simon Lereng Vilmont

Rođen u Kopenhagenu, Danska. Simon je završio japanski jezik sa modulima filma i filmologije, kao i vizuelne i auditivne antropologije, a diplomirao je kao reditelj dokumentarnog filma na Nacionalnoj filmskoj školi u Danskoj 2009.

Izabrana filmografija

  • DALEKI LAVEŽ PASA (The Distant Barking of Dogs), 2017.
  • PUTOVANJE SA GOSPODINOM T. (Traveling with Mr. T), 2012.

DOGAĐAJI U MESTU IDRE

HÄNDELSER I YDRE


Švedska 2018.
88 minuta
Režija: Mala Grapengiser, Per Bifrost, Aleksandar Rinius

„Događaji u mestu Idre“ je bioskopski hit čije se projekcije upravo dešavaju širom Švedske, dok ujedno započinje svoj pohod na svetske festivale. Rad rediteljskog trija, Male Grapengiser, Pera Bifrosta i Aleksandra Riniusa je zabavna i otkrivajuća šetnja jednim švedskim malim mestom. Kombinovanjem mitova, bajki i svakodnevnog realizma švedski autori kreiraju diskretnu komediju u dokumentarcu neobične atmosfere.

Slojevi vremena se prepliću sa svakodnevicom. Divne, guste, tamne šume uokviruju Idre. Uređeni prostori ispunjeni kućama, farmama, malim firmama. Svako tu, i star i mlad, ima svoj posao ili zabavu, a zajedno stvaraju taj mali svet u kom svako ima svoje važno mesto i svako oseća pripadanje i prijatnost. Pred nama se otkriva iznenađujuće bogatstvo života, od crkvenih skupova, zajedničkih umetničkih poduhvata, poslovnih poduhvata ili dečjih igara, do diskretno zabeleženih toplih, intimnih trenutaka. Čak i kad se starosedeocima planirano ili neplanirano priključuju različite pridošlice, ništa ne narušava istinski mir ovog malog mesta uronjenog u prirodu iskonske lepote. Ipak,iza svega toga, u tamnoj šumi i u senkama džinova koji su nekada pomerali stene, postoji neka tamna strepnja koja ovu idilu boji prizvucima iracionalnih strepnji.

Mala Grapengiser, Per Bifrost i Aleksandr Riniusa kreiraju pogled na prostor i ljude podjednako ubedljivo otkrivajući prirodu i selo, kao i intimne krugove prijateljstva i ljubavi. Ovaj zavodljivi portret naizgled usnule švedske provincije pretvaraju u duhovitu, živu i razigranu sliku kao veliki, sjajni bioskop!

http://www.giantsandthemorningafter.com/


Mala Grapengiser

Rođena 6. jula 1953. je švedska rediteljka i producentkinja. Uglavnom je producirala dokumentarne filmove, ali je radila i na dugometražnim igranim filmovima, uključujući i ekranizacije romana. Među njenim najpoznatijim filmovima je višestruko nagrađivani dugometražni dokumentarni film „U potrazi za Šugar Menom“.

Per Bifrost i Aleksandar Rinius

Per Bifrost i Aleksandar Rinius su mladi reditelji i direktori fotografije.

Izabrana zajednička filmografija

  • DOGAĐAJI U MESTI IDRE (Händelser I Ydre), 2018.
  • DOM I RUDARSKA JAMA (Malmberget), 2013.

SAN IMA SVOJU KUĆU

SLEEP HAS HER HOUSE


Velika Britanija 2017.
90 minuta
Režija: Skot Barli

Skot Barli, mladi britanski autor, koga neki već proglašavaju „najvećim filmskim autorom milenijumske generacije“, svojim radovima, koji na poseban način objedinjuju dokumentarne snimke, crteže i animaciju, svrstao se u vodeće autore dva filmska pravca – remodernističkog filma i „slow cinema movement“-a.

„San ima svoju kuću“ je delo snažnog iracionalnog naboja koji duboko prožima svaki kadar, svaki prizor. Ovo je film slika koje opsedaju jedna drugu kao duhovi čije prisustvo samo naslućujemo, nemoćni da ih vidimo. Ovo su vizije prostora koji prepoznajemo u obrisima stvarnog i materijalnog, a na velikom bioskopskom platnu on postaje živ i pulsira uzbudljivim unutrašnjim ritmom. Ovo je facinantno vizuelno svedočanstvo o svepovezanosti prirode koje budi sva naša unutrašnja čula i poziva nas na koncentrisano, aktivno gledanje u kojem podjednako uživamo u lepoti koju dokumentuje objektiv savremenog sredstva za „pisanje“ mladog autora – „iPhone“-a, kao i u kreaciji slikara, vizuelnog umetnika i kreatora snova.

Skot Barli, čije radove u „slow cinema movement“-u svrstavaju uz filmove Tarkovskog i Bele Tara, kao veliki majstor specifične poetizacije vizuelnih utisaka, uvodi nas u studije prostora noćnih pejsaža u kojima suvereno oblikuje sopstvene vizije postupcima kojima snimljenim kadrovima dodaje nove slike, ponekad čak i u šezdeset dodatih slojeva. Avangardni umetnik dokumentuje pretvaranje slika realnosti u neuhvatljive unutrašnje snolike prizore. Vrhunska filmska avangarda!

Ostvarenje kakvo do sada nismo imali prilike da gledamo!

https://www.scottbarleyfilm.com/Sleep-Has-Her-House


Skot Barli

On je umetnik i filmski stvaralac iz Njuporta, Južni Vels, Engleska. Njegovi radovi su u vezi sa pokretima Remodernističkog filma i slow cinema, a nedavno i sa antropogenetskim, kosmološkim i fenomenološkim filmom. Porede se sa stilovima Stena Brekidža, Filipa Grandrijea, Bele Tara, Maje Deren i Žana Epstajna. Od početka 2015, Barli snima filmove isključivo ajfonom.

Izabrana filmografija

  • SAN IMA SVOJU KUĆU (Sleep Has Her House), 2017.

PREDUZETNIK

YRITTÄJÄ


Finska 2018.
76 minuta
Režija: Virpi Sutari

Savršeno precizan i vizuelno privlačan film Virpi Sutari, jedne od najznačajnijih evropskih autorki, postavlja pitanja o smislu i vrednostima ljudske egzistencije.

Iza ovog gotovo administrativno skovanog imena „Preduzetnik“, što pomalo liči na neodoljivu ironičnost i otkačenost finskih autora, krije se poetična i veoma emotivna priča o ljubavi i vezama u svetu u kome nam se često čini da za takve duboko ljudske vrednosti više nema mesta. Tako je i ovaj film, u svom osnovnom toku, zamišljen kao pažljivo praćenje dva različita tipa preduzetničkog posla – tradicionalnog i modernog, futurističkog. U Helsinkiju, dve mlade žene sanjaju o svetu koji dolazi, imaju blistavu, vrhunski opremu, požrtvovani ekspertski tim i spremno se upuštaju u surove izazove savremenog biznisa. Negde u provinciji, sredovečni par ima drugačije ideje, motive i planove – sa sinom i ćerkom, oni porodično krstare putevima u svojoj firmi na točkovima i bore se za opstanak. Transformišu svoj posao, kao priroda, prema godišnjim dobima. Biti mali, biti svoj, biti slobodan ili biti uspešan i osvajati svet – u tim rasponima Virpi Sutari pokazuje dramatične sudare od snežnih pejzaža Finske do uzavrele kineske biznis scene.

Očaravajući i duhovit, ovaj moderni dokumentarac, izuzetne fotografije i složene, pažljivo komponovane strukture, pravi je autorski rad Virpi Sutari, kao i svih koji su kreativno doprineli da se „Preduzetnik” gleda i doživi kao upečatljivo kinematografsko ostvarenje – i direktora fotografije, i montažera i izuzetno nadahnute kompozitorke Sane Salmenkalio čija muzika prožima i oplemenjuje gotovo svaki deo filma.

https://www.facebook.com/Yrittaja.film/


Virpi Sutari

Scenarista i reditelj čiji radovi najčešće ispituju granicu između stvarnosti i fikcije. Njeni filmovi su prikazivani i nagrađivani na brojnim međunarodnim filmskim festivalima. Retrospektive njenih filmova bile su, između ostalih, u Arhusu (Danska), Renu (Francuska), Lincu (Austrija) i na Festivalu u Tampereu (Finska). Od 2012. radi kao profesor umetnosti. Članica je Evropske filmske akademije.

Izabrana filmografija

  • PREDUZETNIK (Yrittäjä), 2018.
  • SEVERNO OD RAJA (Eedenistä pohjoiseen), 2014.
  • HILTON!, 2013.
  • AUF WIEDERSEHEN FINNLAND, 2010.
  • PORED PUTA MALO DETE (Pitkin tietä pieni lapsi), 2002, sa Suzanom Helke
  • DOKONI (Joutilaat), 2001, sa Suzanom Helke